یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 19 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
سرخط اخبار جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۳:۳۵:۳۱

تقویت نگرش مهندسی پیشگیری به جای واکنش در حوزه ایمنی
ایران دریلینگ: مدیر HSE پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت ملی نفت گفت: تنها عملکرد خوب ایمنی و سلامت شغلی در یک واحد، تضمینی برای پیشگیری از حوادث نیست بلکه لازم است تا یک سامانه مدیریت پویا و بهبود مستمر به همراه وجود افراد با دانش و مهارت کافی و مناسب برای مدیریت ریسک‌های حوادث مهم وجود داشته باشد. به گزارش ایران دریلینگ و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران، عباس رزمی در نخستین نمایشگاه و همایش ملی رفتارشناسی حریق اظهار کرد: حریق به طور معمول به دست انسان‌ها، خواسته یا ناخواسته، به وجود می‌آید و خارج از این نیست. وی با اشاره به حوزه نفت و گاز و مدیریت پیشگیری و مهار حوادث گفت: در صنایع بالادستی در حوزه صنعت نفت به دلیل سروکار داشتن با هیدروکربن و مشتقات آن که از صنایع آلاینده و آتش‌زاست، حادثه همیشه در کمین است و نه تنها تجهیزات و تاسیسات بلکه افراد و نگرش انسان‌هایی که با آنها کارمی‌کنند باید متغیر باشد. مدیر بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در کل واحدهای صنعتی بوه یژه صنعت نفت و گاز، نه تنها آتش‌سوزی و انفجارهای مهیبی در حوادث اتفاق می‌افتد که تجهیزات و نیروی انسانی را با خطر روبرو می‌کند بلکه انتشار مواد سمی را نیز شاهد هستیم.

افزایش 3 درصدی حوادث در سال‌های اخیر

رزمی با اشاره به افزایش سه درصدی حوادث در سال‌های اخیر نسبت به سال‌های گذشته گفت: در نگاه نخست دلیل این افزایش رعایت نکردن مقررات ایمنی است اما خروج منابع انسانی حرفه‌ای و با تجربه از سازمان‌ها به ویژه سازمان‌های صنعتی، ضعف در آموزش نیروی انسانی، ضعف نظارت در بخش ایمنی و فنی، عدم رعایت استانداردهای بین‌المللی، کاهش دسترسی به تجهیزات مهم و افزایش نرخ استهلاک ازجمله عوامل بالقوه افزایش حوادث هستند. وی با بیان این که در چند دهه اخیر با پیشرفت فناوری، حوادث نیز پیشرفت داشته است، اظهار کرد: نبود آموزش کافی برای پیمانکاران به نسبت نیروهای اصلی سازمان‌ها و اداره‌های دولتی با وجود آن که همواره مدیران بخش‌های دولتی بر اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه ایمنی و تأثیر آن به عنوان یک سرمایه‌گذاری اثربخش آگاهی داشته و تاکید می کنند که این سرمایه‌گذاری حفظ منابع این شرکت‌ها را به دنبال دارد، همچنین آماده نبودن زیرساخت‌ها برای تغییر فناوری به ویژه در صنعت نفت برای واگذاری اصل 44 به شرکت‌های خصوصی و بومی‌سازی بدون درنظر گرفتن تخصص افراد را از جمله دلایل ایجاد حادثه در صنعت دانست.

بیش از 75 درصد حوادث قابل پیشگیری است

رزمی با اشاره به حادثه‌های آتش‌سوزی در خلیج مکزیک، نفت شهر، چاه 23 کنگان و ساختمان شهید تندگویان در منطقه ویژه اقتصادی پارس تاکید کرد: 75 تا 80 درصد همه حوادثی که مشابه این‌ها، قابل پیشگیری و پیش‌بینی هستند. مدیر بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت ملی نفت درباره حادثه ساختمان شهیدتندگویان گفت: این حادثه به وسیله جرقه‌ای ایجاد شده که عامل اصلی می‌تواند استفاده از دخانیات باشد و به دلیل باد و جنس نمای ساختمان و تجهیزات داخل ساختمان آتش توسعه پیدا کرده است. وی سه فرضیه مبنی بر دلیل حادثه ساختمان شهید تندگویان را نقص در سیستم برق ساختمان، خرابکاری و عمدی بودن آن و سهل‌انگاری و خطای نیروی انسانی عنوان کرد. رزمی عوامل حادثه‌ساز در تاسیسات را زمان، سازماندهی، فناوری، نیروی انسانی و محیطی نام برد و اظهارداشت: نخستین و بزرگترین مشکل دستگاه‌ها در رویارویی با حریق، نبود روابط میان سازمانی، همکاری و هماهنگی است که سبب بزرگترین چالش در کنترل حریق می‌شود.
 
مدیر بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت ملی نفت، پیش‌بینی تمهیدات لازم در ساختمان و تاسیسات، نصب سیستم‌های هشداردهنده و اطفا حریق در محل‌های مناسب، تهیه وسایل مناسب اطفا حریق، رعایت نکات ایمنی و انجام مانورهای حقیقی و تمرینات دوره‌ای و بازدید را از روش‌های پیشگیری از آتش‌سوزی در ساختمان‌ها دانست. رزمی ادامه داد: ساختار سازمانی آتش‌نشانی، شناسایی، بررسی و ارزیابی وضع موجود سیستم‌ها، تجهیزات، ماشین‌آلات آتش‌نشانی، وضع موجود قوانین، تدوین دوره‌های آموزشی استاندارد تخصصی، مانورهای حقیقی و المپیادهای آتش‌نشانی از اقدام‌های اساسی موردنیاز در بخش آتش‌نشانی است. وی افزود: بیشتر حوادث و خسارت‌های مهم ایمنی و آسیب‌های انسانی به‌طور معمول به دلیل شکست در چند مانع کنترلی موجود در سیستم در یک‌ سری سناریوهای پیچیده پیش می‌آید بنابراین دیگر شناسایی مخاطره‌های و ارزیابی ریسک با استفاده از روش‌های ساده مبتنی بر تجربه امکان‌پذیر نبوده و بسیار مشکل است. وی گفت: دستگاه‌های موفق هیچگاه کنار نمی‌ایستند تا به دام حوادث گرفتار شوند، آنها به پیش می‌تازند و حوادث را گرفتار خودشان می‌کنند.


  کد خبر : 519
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :